Wat is gritstralen:

 

Bij de restauratie van motoren, bromfietsen en auto's is een van de lastigste werkzaamheden het aanbrengen van een nieuwe laklaag, eventueel met transfers en/of biezen.

Dit is meestal een dure aangelegenheid, daarom is het belangrijk hier voldoende aandacht aan te besteden. Wanneer dit niet gebeurt kan na enige tijd roestvorming onder de lak ontstaan. Dit is zonde van de tijd en het bestede geld.

 

De goedkoopste oplossing om de oude laklaag en roest te verwijderen, is om zelf met schuurpapier en slijpmachine aan de slag te gaan. Dit is echter erg tijdrovend en je komt niet gemakkelijk op lastig bereikbare plaatsen.

 

Veruit de beste manier om dit probleem op te lossen is zandstralen (of gritstralen).

Op deze manier kan 95% van het oppervlak behandeld worden. Dit behandelen gebeurt door middel van een krachtige luchtstraal waar straalgrit doorgemengd wordt.

Op deze manier weet u zeker dat uw product goed geschuurd wordt. Tevens scheelt het u vele uren, evt dagen schuurwerk met tevens weer kans op nieuwe roestvorming.

 

Voorbewerking stralen:


Voordat men het werkstuk te stralen brengt is het belangrijk dat de onderdelen ervan zo veel mogelijk gedemonteerd zijn. Het is immers moeilijker een straal te richten op plaatsen waar deze niet of nauwelijks kan komen. Ook is het belangrijk om de onderdelen zoveel mogelijk te ontdoen van vet, tectyl of olie. De onderdelen zijn namelijk veel lastiger te stralen wanneer het oppervlak plakkerig of vlekkerig is.

 

Het beschermen van schroefdraad is in principe niet nodig, omdat er met de fijnste gritsoorten gestraald wordt. Wel is het verstandig om fijn schroefdraad af te plakken.

Ook is het handig om blinde gaten te voorzien van een boutje om te voorkomen dat er grit in komt. Na het stralen word het materiaal in de door u gewenste kleur gespoten in de poeder coat.

 

 

-In verband met de drukte nemen wij geen werk meer aan op basis van alleen stralen.