Stralen

Wat is stralen ?

Bij de restauratie van motoren, bromfietsen en auto’s is een van de lastigste werkzaamheden het aanbrengen van een nieuwe laklaag, eventueel met transfers en/of biesen. Dit is meestal een dure aangelegenheid, daarom is het belangrijk hier voldoende aandacht aan te besteden. Wanneer dit niet gebeurt kan na enige tijd roestvorming onder de lak ontstaan. Dit is zonde van de tijd en het bestede geld.

De goedkoopste oplossing om de oude laklaag en roest te verwijderen, is om zelf met schuurpapier en slijpmachine aan de slag te gaan. Dit is echter erg tijdrovend en je komt niet gemakkelijk op lastig bereikbare plaatsen.

Veruit de beste manier om dit probleem op te lossen is zandstralen (of gritstralen). Op deze manier kan 95% van het oppervlak behandeld worden. Dit behandelen gebeurt door middel van een krachtige luchtstraal waar straalgrit doorgemengd wordt. Op deze manier weet u zeker dat uw produkt goed geschuurd wordt. Tevens scheelt het u vele uren, zoniet dagen schuurwerk, met tevens weer kans op nieuwe roestvorming.

Wat te doen voor het stralen ?

Voordat men het werkstuk te stralen brengt is het belangrijk dat de onderdelen ervan zo veel mogelijk gedemonteerd zijn. Het is immers moeilijker een straal te richten op plaatsen waar deze niet of nauwelijks kan komen. Ook is het belangrijk om de onderdelen zoveel mogelijk te ontdoen van vet, tectyl of olie. De onderdelen zijn namelijk veel lastiger te stralen wanneer het oppervlak plakkerig of vlekkerig is.

Het beschermen van schroefdraad is in principe niet nodig, omdat er met de fijnste gritsoorten gestraald wordt. Wel is het verstandig om fijn schroefdraad af te plakken. Ook is het handig om blinde gaten te voorzien van een boutje om te voorkomen dat er grit in komt.

Na het stralen

Als de onderdelen gestraald zijn is het raadzaam deze zo spoedig mogelijk op te halen in verband met roestvorming.

Het is ook mogelijk om de onderdelen in een grondverf te laten spuiten. Dit gebeurt zo spoedig mogelijk na het stralen. Hierdoor wordt de kans op roestvorming zo veel mogelijk beperkt.

Een andere optie is het laten poedercoaten van de onderdelen. Dit is aanzienlijk goedkoper dan spuiten. Bovendien is het een goede conserveringsmethode, omdat de delen tot circa 200 graden Celsius verhit worden. Hierdoor ver- dampt al het vocht uit het materiaal en krimpt het poeder ongeveer als folie om de onderdelen heen.Deze voertuigen staan gereed om gestraald te worden

Comments are closed.